Tutorial

OPLATANIE ŁEZKI 18×13 MM ŚCIEGIEM PEYOTE

Potrzebne materiały:

  1. Kryształ łezka 18 x 13 mm
  2. Koraliki Toho round 15/0, 11/0, 8/0
  3. Nici do koralików (Nymo, One-G, Miyuki lub inne) – ok. 100 cm
  4. Igła do koralików (osobiście używam igły do haftowania 10)
  5. Nożyczki

 

1. Na nić (długość ok. 100 cm) nabieramy 32 koraliki 11/0 pozostawiając ok. 5 cm „ogonek”.

2. Przeciągamy nitkę po raz drugi przez koraliki, tak by zamknąć je w okrąg (fot. 2,3). W celu ustabilizowania całości przeciągamy dodatkowo nitkę przez dwa koraliki za „ogonkiem”(fot. 4,5). Jest to podstawa do dalszej pracy ściegiem peyote.

3. Nabieramy na igłę koralik 11/0 ( na razie pracujemy tylko na tym rozmiarze) i wbijając się w co drugi koralik wykonujemy rząd ściegiem peyote (fot. 6-8).

4. Kończąc rząd przechodzimy ponownie przez pierwszy koralik jaki w tym rzędzie dodaliśmy (fot. 9). W ten sposób możemy rozpocząć kolejne okrążenie (fot. 10).

5. Nabieramy koralik i wbijamy igłę tak jak pokazano na zdjęciu 11. Następnie przeciągamy nitkę przez nowo dodany koralik oraz następny koralik poprzedniego rzędu (fot. 12). Sekwencję powtarzamy przez cały rząd.

6. Na koniec przechodzimy ponownie przez pierwszy dodany w tym rzędzie koralik (wystający nad pozostałymi). Dodawanie ostatniego koralika pokazane zostało na zdjęciach 13 i 14.

7. Nabieramy koralik na igłę i dodajemy go między koraliki poprzedniego rzędu (zwykły ścieg peyote) mocno ściągając nitkę (fot. 16). Zamykamy rząd przechodząc ponownie przez pierwszy koralik (fot. 17). Praca przybiera kształt koszyczka.

8. Ten rząd jest szczególnie ważny. Najpierw dodajemy jeden koralik między te z poprzedniego rzędu (fot. 18 i 19). Następnie nie dodając koralika przechodzimy przez kolejny koralik poprzedniego rzędu (wykonujemy w ten sposób redukcję, która będzie stanowiła wierzchołek naszego koszyczka, fot. 20 i 21). Kolejne koraliki  (14 sztuk) dodajemy standardowo między koraliki poprzedniego rzędu (fot. 22). Zamykając okrążenie przechodzimy przez pierwszy dodany koralik. Nitka powinna wystawać z koralika przy wierzchołku (fot. 23).

9. Nadszedł moment, by do koszyczka włożyć kryształek (fot. 24). W trakcie pracy może się nieco przesunąć, ale bez problemu da się to skorygować. (fot. 17). Praca przybiera kształt koszyczka.

10. Teraz przechodzimy na koraliki 15/0. Dodajemy je między koraliki poprzedniego rzędu zaciągając mocno nitkę (fot. 25 i 26). Jest to ostatni rząd frontu oprawy, który zapobiegnie wypadaniu kryształu. Kończąc okrążenie przechodzimy przez pierwszy dodany w tym okrążeniu koralik (na wierzchołku, fot. 27).

11. Teraz przechodzimy przez kolejne koraliki na ukos (tak jak pokazuje sekwencja zdjęć 28-31), by znaleźć się na tylnej stronie koszyczka. Nitka powinna znaleźć się w 4 koraliku liczonym od wierzchołka (fot. 31).

12. Tył wykonujemy wyłącznie koralikami 15/0. Między koraliki 11/0 dodajemy kolejno 12 koralików 15/0, aż do wierzchołka, gdzie nie dodajemy koralika (wykonujemy redukcję, fot. 33). Następnie dodajemy koraliki między pozostałe przestrzenie (3 koraliki 15/0). Zamykamy okrążenie tak jak poprzednio (fot. 34).

13. Dodajemy koraliki między koraliki poprzedniego rzędu, łącznie 15 koralików.

14. Dodajemy 1 koralik (oznaczony literą A, fot. 36), następnie wykonujemy redukcję (r), dodajemy 3 kolejne koraliki (B, C, D) i ponownie wykonujemy redukcję (sekwencja przedstawiona na zdjęci 37). Po wykonaniu redukcji dodajemy kolejne 9 koralików. Przy wierzchołku koraliki będą układać się w dziubek. Ich dodawanie przedstawione jest na zdjęciach 38 i 39. Po wykonaniu praca powinna wyglądać jak na zdjęciu 40.

15. Dodajemy 8 koralików między kolejne koraliki poprzedniego rzędu. Następnie wykonujemy redukcję (wierzchołek, fot. 41-43) przedstawioną na zdjęciach i dodajemy kolejne 4 koraliki. Zamykamy rząd przechodząc przez pierwszy dodany w nim koralik (fot. 44).

16. Rozpoczynamy od wykonania redukcji (r). Następnie dodajemy 1 koralik (A) i ponownie wykonujemy redukcję (r). Sekwencja pokazana na zdjęciach 45-47. Dodajemy kolejne 4 koraliki i wykonujemy redukcję (na wierzchołku, fot. 48). Ponownie dodajemy 4 koraliki. Rząd powinien zakończyć się w miejscu redukcji na poprzednim okrążeniu (fot. 49). By rozpocząć następny rząd należy ponownie przejść nitką przez zebrane w redukcji koraliki oraz kolejny dodany za nią koralik (fot. 50 i 51).

17. Dodajemy 4 koraliki, a następnie na wierzchołku wykonujemy redukcję (fot. 52) i ponownie dodajemy 4 koraliki. Zamykamy rząd przechodząc przez pierwszy dodany w nim koralik (fot. 53).

18. Wykonujemy redukcję (fot. 54) i dodajemy 1 koralik (fot. 55), wykonujemy 3 redukcje (fot. 56), dodajemy 1 koralik (fot. 57).

19. Następnie nabieramy koralik na igłę i przechodzimy przez przedstawiony na zdjęciu 58 koralik raz przez dodany poprzednio koralik (fot. 59).

20. Dodajemy koralik przechodząc przez pokazany na zdjęciu 60 punkt. Efekt dodania koralika przedstawia zdjęcie 61.

21.W celu ustabilizowania dodanych koralików należy wykonać przejścia igłą według sekwencji zdjęć 62-70.

22. Kolejny krokiem jest przejście na wierzchołek oprawy w celu dodania koralika (sekwencja pokazana na zdjęciach 71-76), dzięki któremu można całość zamontować jako kolczyk. Po przejściu przez pokazane koraliki nitka powinna znajdować się w tak jak na zdjęciu 77. Można również nie wykonywać sekwencji i w tym miejscu skończyć pracę wykonując węzeł i odcinając nadmiar nitki.

23. Na igłę nabieramy 1 koralik 15/0, 1 koralik 8/0 i 1 koralik 15/0. Następnie przechodzimy przez przeciwległy koralik (fot. 78 i 79).

24. W celu wzmocnienia mocowania koralików należy zawrócić nitkę i ponownie przejść przez 3 ostatnio dodane koraliki. Sekwencja przejść pokazana została na zdjęciach 80-85.

25. Pozostało jedynie zawiązać supełek. Jego wykonanie przedstawiają zdjęcia 86-89. Należy wbić się pod nitką robótki (fot. 86), następnie przeciągnąć igłę z nitką tak by pozostawić pętelkę (fot. 87), przez którą przeciągamy igłę (osobiście przeciągam ją dwukrotnie). Nitki powinny opleść się o siebie. Następnie mocno, ale ostrożnie zaciągamy nitkę. W ten sposób powstaje supełek. Przeciągamy nitkę przez co najmniej dwa koraliki (fot. 89). Teraz można uciąć nić (jak najbliżej koralika, z którego wychodzi). Na pozostawionym od początku „ogonku” (drugi koniec nitki postępujemy identycznie (zawiązujemy supeł i odcinamy nadmiar nici). Praca jest gotowa (fot. 90).

GOTOWA PRACA :)

Przy użyciu Toho Silver-Lined koszyczek może wyjść nieco luźniejszy (większy) należy więc mocno zaciągać nitkę.

GOTOWA BIŻUTERIA Z UŻYCIEM OPRAWIONYCH KROPLI

Autor: Dorota Słomka (Slomkad), www.sutasz-slomkad.blog.pl

Zdjęcia: Dorota Słomka

Tutorial nie jest przeznaczony na sprzedaż. Kopiowanie i powielanie części lub całości zabronione. Jeśli wykonasz pracę w oparciu o moją instrukcję proszę wspomnij o mnie linkując blog.

11 Komentarze

    • Będę wdzięczna za wszelkie uwagi :) Co prawda tutek był już recenzowany i sprawdzany przez kilka osób, ale chciałabym, by był jeszcze lepszy.

      Pozdrawiam :)

  1. Tutek super i kaboszon ten wielkości co podałaś oplotę :) ale mam problem ile koralików mam nawlec jak mam Kaboszon innego rozmiaru np. 14x10mm po prostu mi nie wychodzi :(

    • Niestety nie jest to do końca uniwersalna metoda. Tył do każdej wielkości wykonuje się nieco inaczej, ponieważ ilość i miejsce redukcji jest wtedy inna. Gdyby jednak nie zabudowywać całkowicie tyłu można wykonać jeden lub dwa rzędy 15, by kaboszon się trzymał i na tym zakończyć. Generalnie kroki od 1 do 13 można stosować na wszystkie wielkości łezek. Dla 14×10 mm należy wtedy nabrać 24 koraliki 11/0, natomiast na łezkę 25×18 mm 46 koralików 11/0.

      Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.